„POCIĄGI” WYGRYWAJĄ W RZYMIE
Dokument Macieja Drygasa otrzymał nagrodę główną na włoskim festiwalu UnArchiveFest.
UnArchiveFest to międzynarodowy festiwal filmowy odbywający się w Rzymie, poświęcony twórczemu wykorzystaniu archiwaliów i odkrywaniu nieznanych lub zapomnianych narracji. Skupia się na filmach dokumentalnych, eksperymentalnych i esejach filmowych, które reinterpretują historię poprzez montaż i nowe spojrzenie na przeszłość. Festiwal promuje kino zaangażowane społecznie i politycznie, zachęcając do krytycznego dialogu o pamięci, tożsamości i wspólnotowości. UnArchiveFest organizowany jest przez włoskie Stowarzyszenie AAMOD (Audiovisual Archive of the Workers’ Movement).
Best Use of Archive Footage, czyli nagroda główna trafiła do Macieja Drygasa. „Pociągi” rozpoczynają się cytatem Franza Kafki: „Jest mnóstwo nadziei. Nieskończona ilość nadziei. Ale nie dla nas”. Te słowa wiszą jak ciemna chmura nad tym dokumentem found footage, który tworzy zbiorowy portret ludzi w Europie XX wieku, uchwytując ich nadzieje, pragnienia, dramaty i tragedie. Mocne sceny pokazujące montaż parowozów i wagonów kolejowych wydają się być celebracją ludzkiej pomysłowości i pracy. Ludzie ubrani w odświętne stroje wyruszają w podróż koleją. Ale te radosne sceny wkrótce ustępują miejsca transportowi wojskowemu: żołnierze są rozmieszczani na linii frontu — szybko po nich następuje ewakuacja cywilów, procesja obdartych jeńców wojennych i żołnierzy po amputacjach. Czasy się zmieniają, schemat się powtarza. Materiał archiwalny w tym bezsłownym filmie przywołuje nieunikniony cykl zachwytu i zniszczenia, piękna i goryczy. Obraz plątaniny torów kolejowych i zwrotnic rodzi nieuniknione pytanie: Którą trasę wybierze ludzkość?
Więcej informacji o festiwalu można znaleźć tutaj.