MAGICZNE ŻYCIE. OPOWIEŚĆ O AMERICAN MAGIC-LANTERN THEATER

TYTUŁ ANGIELSKI: A MAGIC LANTERN LIFE

Film jest opowieścią o American Magic-Lantern Theater. Teatr ten odtwarza XIX-wieczne spektakle latarni magicznych, będące prekursorem późniejszego kina. AMLT, mający swoją siedzibę w stanie Connecticut, występuje najczęściej w dwuosobowym składzie, który tworzą Terry Borton, założyciel teatru i jego prezenter, oraz śpiewaczka i akompaniatorka Nancy Stewart. Teatr występuje już od dwudziestu lat i jest jedyną tego typu profesjonalną trupą w USA i jedną z tylko trzech na świecie.

Terry Borton jest nie tylko znakomitym showmanem, ale także historykiem latarni magicznych oraz współautorem (razem z żoną Debbie) książki na ten temat zatytułowanej Before the Movies (Przed kinem). Jest także wspaniałym gawędziarzem, z którego opowieści dowiedzieć się można o przygodzie kilku pokoleń jego przodków z latarniami magicznymi sięgającej jeszcze przełomu wieku XIX na XX. W filmie Magiczne życie Borton opowiada o historii spektakli latarni magicznych, a także o tym, jak sam przeistoczył się z nauczyciela i redaktora pisma Weekly Reader w estradowego prezentera. Opowieść Bortona przeplatana jest scenami spektakli AMLT oraz wywiadami z Debbie Borton i Nancy Stewart. W filmie pojawiają się także ojciec głównego bohatera (utrwalony na domowym wideo) oraz znani kolekcjonerzy i historycy latarni magicznych: Richard Balzer i Kent Wells.

GATUNEK:
dokumentalny
KRAJ PRODUKCJI:
Poland, USA
CZAS TRWANIA:
51'
ROK PRODUKCJI:
REŻYSERIA:
Marcin Giżycki, Peter O’Neill
SCENARIUSZ:
Marcin Giżycki
OPERATOR:
Marcin Giżycki, Peter O’Neill, Martha Swetzoff
MONTAŻ:
Marcin Giżycki
MUZYKA:
Marek Wilczyński
DŹWIĘK:
Marcin Giżycki, Peter O’Neill, Martha Swetzoff, Jason O’Neill
PRODUCENT:
Skylight Film
KOPRODUCENT:
Studio Filmowe Kalejdoskop

Marcin Giżycki »

Historyk sztuki i filmu, krytyk, reżyser, fotograf. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych „Animator” w Poznaniu. Był profesorem w Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach, a obecnie jest profesorem w Polsko-Japońskiej Akademii Technik komputerowych w Warszawie. Od 1988 r. związany jest z amerykańską uczelnią Rhode Island School of Design w Providence (USA). W latach 1979-1981by redaktorem naczelnym kwartalnika „Animafilm” – organu Międzynarodowego Stowarzyszenia Twórców Filmu Animowanego ASIFA. Pracował też w redakcjach „Literatury” i „Projektu”. Jest autorem kilku książek, m.in. „Awangarda wobec kina. Film w kręgu polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia międzywojennego” (1996), “Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym” (2000), „Koniec i co dalej? Szkice o postmodernizmie, sztuce współczesnej i końcu wieku” (2001), „Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku” (2002) i „Wenders do domu” (2006). Zrealizował m.in. następujące filmy: "Providence to ja! Opowieść o H. P. Lovecrafcie i jego mieście” (1997), "Wyspa Jana Lenicy" (1998); „Podróże Daniela Szczechury” (2005), „Sycylijska Pchła” (2008), „Alfred Schreyer z Drohobycza” (2010), „Aquatura” (2010), „AE” (2011), „Kinefaktura” (2012), „FFF1” (2013), „Magiczne życie. Opowieść o American Magic¬-Lantern Theater” (2014), „Watch Your Thoughts” (2015), „Mono Canne” (2015), "Sto[ne]s" (2015), "Monument" (2016), "Stone Story" (2016), "Theatrum Magicum" (2017).

Peter O’Neill »

Profesor w Rhode Island School of Design, reżyser filmów dokumentalnych, operator. Wybrana filmografia: 1979 - FINAL MARKS: THE ART OF THE CARVED LETTER, współreżyseria (z Frankiem Muhly), zdjęcia; 1982 - THE BEST PLACE TO LIVE, współreżyseria (z Ralphem Rugoffem), zdjęcia; 1986 - HERE WE LIVE AGAIN, współreżyseria (z Mikem Finkem), zdjęcia; 1988 - TREE OF IRON, współreżyseria (z Peterem Schmidtem), zdjęcia; 1990 – SAUDADE, wspłółreżyseria (z  Belą Feldmanem Bianco), zdjęcia; 1993 - SAMUEL YELLIN’S LEGACY, główny reżyser, zdjęcia; 1994 - A JAMES BARNHILL PORTRAIT, współreżyseria (z Marcinem Giżyckim), zdjęcia; 1997 - THE MAKING OF HAND-E-OVER, współreżyseria (z Marcinem Giżyckim), zdjęcia; UNORTODOX GEOMETRY: URSULA VON RYDINGSVARD, SCULPTURE SINCE 1990, współreżyseria (z Marcinem Giżyckim), zdjęcia; 1999-2003 – ArtContext (seria 4 filmów), reżyseria, zdjęcia; 2011 - BETTER PLACES, współreżyseria (z Louisą Schein), zdjęcia; A MAGIC-LANTERN LIFE, współreżyseria (z Marcinem Giżyckim), współautorstwo zdjęć.

NA FESTIWALACH: